THE EFFECT OF GUIDED INQUIRY LEARNING MODEL ON STUDENTS’ LEARNING OUTCOMES ON ADDITIVE AND ADDICTIVE TOPIC

Authors

  • Ghina Reysa Andriziaswari UNIVERSITAS NEGERI PADANG
  • Tuti Lestari Universitas Negeri Padang
  • Aulia Azhar Universitas Negeri Padang
  • Febri Yanto Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.24036/semesta/vol7-iss2/534

Keywords:

Guided inquiry, learning outcomes, students’ response questionnaire

Abstract

The research is to find out how guided inquiry affects student learning outcomes. The type of research used is quasi-experimental. Research design non equivalent control group design The population of this study consisted of class VIII students at SMPN 26 Padang TP 2023/2024. In the research sample, class VIII.8 was the experimental group and class VIII.4 was the control group. The guided inquiry education model has been implemented with a high level of success, with an average success rate of 95%. Students are enthusiastic about the guided inquiry learning model, 53% strongly agree and 47% agree in the SMPN 26 Padang questionnaire which shows how the guided inquiry learning influences student learning outcomes

References

Abrori, A. N., Sumadi, C. D., Telang, J. R., Kamal, K., Bangkalan, K., Jawa, P., & Kode, T. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Keaktifan Belajar Siswa Kelas 2 SDN Morkoneng 1. Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 1(4), 296–315. https://doi.org/10.55606/lencana.v1i4.2385

Adan, S. I. A. (2023). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. PIJAR: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 1(2), 76–86. http://pijar.saepublisher.com/index.php/jpp/article/view/17/16

Afriyanti, E., Japa, I. G. N., & Renda, N. T. (2021). Hubungan Kebiasaan Belajar dengan Hasil Belajar IPA Siswa. 4(2), 338–343.

Amin, N. F., Garancang, S., & Abunawas, K. (2023). Populasi dalam penelitian merupakan suatu hal yang sangt penting, karena ia merupakan sumber informasi. Jurnal Pilar, 14(1), 15–31.

Anggraini, D. L., Yulianti, M., Nurfaizah, S., & Pandiangan, A. P. B. (2022). Peran Guru Dalam Mengembangan Kurikulum Merdeka. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sosial (JIPSI), 1(3), 290–298. https://doi.org/10.58540/jipsi.v1i3.53

Ariani, C., Makrifatul, S., Bengkulu, I., & Id, S. C. (2023). Pembelajaran IPA di MI dalam Konsep Kurikulum Merdeka belajar. JIMPS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8(4). https://jim.usk.ac.id/sejarah

Asni, A., Wildan, W., & Hadisaputra, S. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa Materi Pokok Hidrokarbon. Chemistry Education Practice, 3(1), 17. https://doi.org/10.29303/cep.v3i1.1450

Boroneo, M. & D. santo. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Ciri-Ciri Makhluk Hidup Kelas Vii Smpn 1 Ambalau. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 6(2), 356–365.

Cholilah, M., Tatuwo, A. G. P., Komariah, & Rosdiana, S. P. (2023). Pengembangan Kurikulum Merdeka Dalam Satuan Pendidikan Serta Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Abad 21. Sanskara Pendidikan Dan Pengajaran, 1(02), 56–67. https://doi.org/10.58812/spp.v1i02.110

Dahlia, D., Panjaitan, R. L., & Djuanda, D. (2017). Penerapan Model Pembelaaran Inkuiri Pada Materi Sifat-Sifat Benda Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Iv. Jurnal Pena Ilmiah, 2(1), 391–400.

Fauziyansyah, Y. A., Maryani, E., & Nigrum, E. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Sains Teknologi Masyarakat Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis. Jurnal Geografi Gea, 13(2). https://doi.org/10.17509/gea.v13i2.4173

Haryani, E., Ahmad, S., & Aradea, R. (2021). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Rendahnya Daya Serap Siswa pada Pelajaran Akuntansi. Journal of Education Research, 2(2), 82–88. https://doi.org/10.37985/jer.v2i2.51

Hasanah, M., & Nurita, T. (2021). Pensa E-Jurnal : Pendidikan Sains Respons Siswa Terhadap Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Pada Materi Kalor Dan Perpindahannya. Pensa E0Jurnal: Pendidikan Sains, 9(2), 154–158. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/pensa/index

Hasri, U. K., Samad, S., & Latif, S. (2023). Kejenuhan Belajar Siswa dan Penanganannya: Studi Kasus Sekolah Menengah Atas di Kabupaten Sidrap Student Learning Saturation and Handling: Case Study of High School in Sidrap District. Pinisi Journal of Education, 3(3), 130–148.

Herold, H., & Bak, P. (2015). Just in Time Teaching (JiTT) - Handreichung. https://www.fhpotsdam.de/fileadmin/user_upload/interflex/Tag_der_Lehre_Hochschulpreis/JiTT_Handreichung_Moodle-Exkurs_final.pdf

Hutapea, J., & Simanjuntak, M. P. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning (Pjbl) Terhadap Hasil Belajar Siswa Sma. Inpafi (Inovasi Pembelajaran Fisika), 5(1), 183–193. https://doi.org/10.24114/inpafi.v5i1.6597

Jundu, R., Tuwa, P. H., & Seliman, R. (2020). Hasil Belajar IPA Siswa SD di Daerah Tertinggal dengan Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(2), 103–111. https://doi.org/10.24246/j.js.2020.v10.i2.p103-111

Lestari, D. (2023). Peningkatan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas XII Melalui Pembelajaran Project Based Learning ( PjBL ) Berbasis Pendidikan Karakter. 9(November).

Marzuki, D. santo B. (2023). Model Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Ciri-Ciri Makhluk Hidup. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 6(2), 356–365.

Miranti et al., E.-, Materi, M., Aditif, Z. A. T., & Zat, D. A. N. (2021). JOUrnal of Banua Science Education. 2(1), 9–14.

Mulyanti, N. M. B., Gading, I. K., & Diki. (2023). Dampak Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing terhadap Hasil Belajar IPA dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 6(1), 109–119. https://doi.org/10.23887/jippg.v6i1.59276

Mustika, M., Asra, R., & Anggereini, E. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Inquiri Terbimbing dan Pemahaman Konsep Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah siswa SMP Negeri 6 Kerinci. Biodik, 7(4), 77–83. https://doi.org/10.22437/bio.v7i4.14206

Noviarti, G. R., Hardi, E., & Sutresna, Y. (2023). Model inkuiri terbimbing berbantuan media pop-up book dan media audio- visual terhadap hasil belajar kognitif. 4(3), 813–819.

Nuraisyah, Samad, A., & Maruf, U. M. M. (2015). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Melalui Model Pemecahan Masalah ( Problem Solving ). Jurnal Pendidikan Fisika, 3(3), 270–278. http://journal.unismuh.ac.id/index.php/jpf/article/view/279/264

Nugraha, S. A., Sudiatmi, T., & Suswandari, M. (2020). Studi Pengaruh Daring Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika Kelas IV [Study of the Effect of Online Learning on Grade IV Maths Learning Outcomes]. Jurnal Inovasi Penelitian [Journal of Research Innovation], 1(3), 265–276.

Oktaviana, D., Widodo, A. T., & Kasmui. (2020). Efektivitas model pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap aktivitas dan hasil belajar siswa SMA pada materi hidrolisis. Chemistry in Education, 9(1), 1–8. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/chemined

Palajukan, Y., Herawati, N., Kimia, J., & Negeri, U. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta Didik Kelas XI MIA di SMAN 11 Makassar ( Studi Materi Pokok Laju Reaksi ) The Effect of Guided Inquiry Learning Model of Problem Solving Ability of Studens Grade X. 2, 109–120.

Pramana, P. M. A., Suarni, N. K., & Margunayasa, I. G. (2024). Relevansi Teori Belajar Konstruktivisme dengan Model Inkuiri Terbimbing terhadap Hasil Belajar Siswa. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(2), 487–493. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i2.875

Purnawati, L., Damayani, A. T., & . K. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Macam-Macam Gaya. Journal for Lesson and Learning Studies, 2(1), 64–72. https://doi.org/10.23887/jlls.v2i1.17322

Rahayu, R., Rosita, R., Rahayuningsih, Y. S., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak. Jurnal Basicedu, 6(4), 6313–6319. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3237

Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Merdeka Belajar, November, 289–302.

Rahmawati, D., Rosa Sinensis, A., & Effendi, E. (2023). Penerapan Model Inkuiri Terbimbing terhadap Hasil Belajar Siswa Materi Pesawat Sederhana pada Siswa SMP. U-Teach: Journal Education of Young Physics Teacher, 4(1), 31–39. https://doi.org/10.30599/uteach.v4i1.182

Ristanty, E., Dinnullah, R. N. I., & Farida, N. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing pada Materi Segiempat dan Segitiga Terhadap Pemahaman Konsep Matematika Di SMP ISLAM Soerjo Alam. Pi: Mathematics Education Journal, 1(1), 8–14. https://doi.org/10.21067/pmej.v1i1.1990

Rusyadi, A. (2021). Pembelajaran Ipa Berbasis Inkuiri Terbimbing. Prosiding Magister Pendidikan Ilmu Pengetahuan.61–66. http://jbse.ulm.ac.id/index.php/PMPIPA/article/view/25

Salimardayanti, S. (2018). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap hasil belajar siswa pada materi sistem pernapasan kelas VIII SMPN 6 Palangka Raya. http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/1687/

Salmaan, A. F., Alfianto, D., & Al-musthafa, H. M. (2023). Aplikasi Phet Sebagai Penunjang Media Pembelajaran. Jurnal Aktualisasi Pengabdian Masyarakat (Akdimas), 2019, 1–12.

Supit, D., Meiske, E., Lasut, M., & Tumbel, N. J. (2023). Gaya Belajar Visual , Auditori , Kinestetik terhadap Hasil Belajar Siswa. 05(03), 6994–7003.

SUSANTI, R. (2023). Pembelajaran Berbasis Praktikum Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Dengan Soal Hots Mata Pelajaran Ipa. TEACHING : Jurnal Inovasi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 3(1), 74–82. https://doi.org/10.51878/teaching.v3i1.2166

Susmariani, N. K., Widana, I. W., & Adi, I. N. R. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbasis Blended Learning Dan Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 9(1), 230–239. https://doi.org/10.38048/jipcb.v9i1.688

Trianto. (2012). Model Pembelajaran Terpadu Konsep, Strategi, dan Implementasinya dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Bumi Aksara.

Ulfah, & Arifudin, O. (2023). Analisis Teori Taksonomi Bloom pada Pendidikan di Indonesia. Jurnal Al-Amar (JAA), 4(1), 13–22.

Wahyudin, -, Sutikno, -, & Isa, A. (2010). Keefektifan Pembelajaran Berbantuan Multimedia Menggunakan Metode Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Minat Dan Pemahaman Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia (Indonesian Journal of Physics Education), 6(1), 58–62. http://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/JPFI/article/view/1105

Wulandari, I., Fita, M., & Untari, A. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Materi Pecahan Berbantuan Media Papahan Siswa Kelas Ii Sd Negeri Tambirejo.

Yandi, A., Nathania, A., Putri, K., Syaza, Y., & Putri, K. (2023). Faktor-Faktor Yang Mempengarui Hasil Belajar Peserta Didik ( Literature Review ). 1(1), 13–24.

Published

2024-12-10

How to Cite

Andriziaswari, G. R., Lestari, T., Azhar, A., & Yanto, F. (2024). THE EFFECT OF GUIDED INQUIRY LEARNING MODEL ON STUDENTS’ LEARNING OUTCOMES ON ADDITIVE AND ADDICTIVE TOPIC. SEMESTA: Journal of Science Education and Teaching, 7(2), 113–120. https://doi.org/10.24036/semesta/vol7-iss2/534

Most read articles by the same author(s)