IMPROVING STUDENTS’ LEARNING OUTCOMES THROUGH PROBLEM-BASED LEARNING MODEL ON LIGHT AND OPTICAL DEVICES TOPIC

Authors

  • Mila Syukria Universitas Negeri Padang
  • Rani Oktavia Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.24036/semesta/vol7-iss2/513

Keywords:

Problem Based Learning, Hasil Belajar, Pembelajaran IPA

Abstract

This study aims to determine the improvement of science learning outcomes of students of SMP Negeri 25 Padang through the application of the Problem Based Learnig (PBL) learning model. The subjects in this study are 33 students. This research is a Class Action Research that refers to the Kemmis and Taggart models. This research was carried out in 3 cycles consisting of planning stages, implementation of actions, observation, and reflection. Research data in the form of cognitive learning outcomes were taken using multiple-choice test and description techniques. The learning outcomes in cycle I were 36.3%, in cycle II it was 72.7%, and in cycle III it was 90.9%. The results of the study show that the Problem Based Learning (PBL) learning model can improve student learning outcomes.

References

N. Afiyati, Khaeruddin, and S. Trianti Ngandoh, “Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA SMP,” 2021.

Tamarli, “Penggunaan Media Gambar dengan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Pembelajaran PPKn Materi Hak Azasi Manusia Kelas XI- 2 SMA Negeri Suka Makmur Aceh Besar,” Jurnal Serambi Ilmu, vol. 18, no. 1, pp. 33–40, 2017.

Rusman, Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2016.

A. Ikhsan, L. Aras, and N. Muslan, “Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas 3 Sd,” Pinisi: Journal of Teacher Professional. 3 (3), vol. 3, no. 3, pp. 230–240, 2021.

F. N. Kumala, Pembelajaran IPA SD. Ediide Infografika, 2016.

N. Wedyawati and Y. Lisa, Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Deepublish, 2019.

Y. Budiarti and K. Namira Putri Universitas Islam, “Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (PJBL) Terhadap Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran IPA Siswa di Sekolah Dasar,” 2022.

F. H. Awalia, “Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika SD,” Jurnal Pendidikan Matematika, vol. 7, no. 1, 2018.

A. Utrifani and B. M. Turnip, “Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Larning terhadap Hasil Belajar Peserta didik pada Materi Pokok Kinematika Gerak Lurus Kelas X SMA Negeri 14 Medan T.P.2013/2014,” Jurnal Inpafi, vol. 2, no. 2, pp. 9–16, 2014.

G. Gunantara, I. M. Suarjana, and P. N. Riastini, “Penerapan Model Pembelajaran Problem based learning untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas V.,” Progresif. Jurnal Pendidikan dan profesi Keguruan, vol. 2, no. 1, pp. 15–25, 2014.

V. Sulatri, Patang, and F. S. Dorangke, “Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa.,” Jurnal Pendidikan Teknologi Pertanian, vol. 8, no. 2, pp. 165–178, 2022.

Ratumanan and Laurens, Penilaian Hasil Belajar pada Tingkat Satuan Pendidikan Edisi 2. Surabaya: Unesa University Press, 2011.

P. Setyosari and S. Sumarmi, “Penerapan Model Problem Based Learning Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar IPS,” Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, vol. 2, no. 9, pp. 1188–1195, 2017.

M. Fauzan, A. Gani, and M. Syukri, “Penerapan Model Problem Based Learning pada Pembelajaran Materi Sistem Tata Surya untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta didik,” Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, vol. 05, no. 01, 2017.

D. Novitasari, D. Wahyuni, and Prihatin J, “Pembelajaran Model Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Learning) Dilengkapi Teknik Mind Mapping Terhadap Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta didik SMAN 1 Pakusari Jember Pokok Bahasan Jamur Kelas X Semester Gasal Tahun Ajaran 2013/2014,” Jurnal Pancaran, vol. 4, no. 2, pp. 35–47, 2015.

Supinah and S. Titik, Modul Matematika SD Program Bermutu, Pembelajaran Berbasis Masalah Matematika di SD/MI. Yogyakarta: Kemdiknas, 2010.

Y. Ariyana, A. Pudjiastuti, and R. Bestary, Buku pegangan pembelajaran berorientasi pada keterampilan berpikir tingkat tinggi: program peningkatan kompetensi pembelajaran berbasis zonasi. Jakarta: Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kemdikbud, 2018.

Y. Rinta Doski, R. Ermaniati, and M. Fatni, “Pengaruh Penerapan Model Project Based Learning (PBL) Terhadap Hasil Belajar Fisika Peserta didik Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Batipuh Kabupaten Tanah Datar,” Pillar Of Physics Education, vol. 1, pp. 48–54, 2013.

N. Rerung, Sinon, L. S. Iriwi, and S. Wahyu, “Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik SMA pada Materi Usaha dan Energi,” Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-BiRuNi, vol. 06, no. 1, pp. 47–55, 2017.

S. Oktari, H. D. Koeswati, and S. Giarti, “Peningkatan Hasil Belajar IPA Dengan Model Problem Based Learning Berbantuan Media Audiovisual Kelas IV SD,” Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter, vol. 1, no. 1, pp. 316–323, 2018.

Published

2024-12-10

How to Cite

Syukria, M., & Oktavia, R. (2024). IMPROVING STUDENTS’ LEARNING OUTCOMES THROUGH PROBLEM-BASED LEARNING MODEL ON LIGHT AND OPTICAL DEVICES TOPIC. SEMESTA: Journal of Science Education and Teaching, 7(2), 83–96. https://doi.org/10.24036/semesta/vol7-iss2/513

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>