NEED ANALYSIS FOR PROBLEM BASED LEARNING E-COMIC ON EARTH AND SOLAR SYSTEM TOPIC

Authors

  • Giska Harmelani UNIVERSITAS NEGERI PADANG
  • Azza Nuzullah Putri
  • Rahmah Evita Putri
  • Aulia Azhar
  • Rani Oktavia

DOI:

https://doi.org/10.24036/semesta/vol7-iss1/310

Keywords:

E-Comic, learning media, problem based learning

Abstract

The aim of this study was to analyse the need for the development of science e-comic as learning media on earth and solar system topic. This research was conducted in 3 junior high schools in Sutera sub-district, based on the results of observations it is known that the school applies the kurikulum merdeka, and uses lecture and discussion methods in the learning process. However, there are obstacles that must be faced by teachers, namely the current package books/printed books are quite limited, so students have enough difficulty if they want to repeat learning material at home. This type of research is Research and Development (R&D) using the 4-D development model. This research instrument consists of a validation questionnaire, a practicality questionnaire, and an effectiveness questionnaire. The data obtained were analyzed using a formula to analyze the results of the validity test, practicality test, and effectiveness test. Based on the above problems, researchers found the right and appropriate media to be developed and can be used easily by students and teachers, namely problem-based science e-comic learning media on earth and solar system material.

References

Akbar, A., & Noviani, N. (2019). Tantangan dan Solusi dalam Perkembangan Teknologi Pendidikan di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 2(1), 18–25.

Budiarti, W. N., & Haryanto, H. (2016). Pengembangan Media Komik Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Keterampilan Membaca Pemahaman Peserta didik Kelas IV. Jurnal Prima Edukasia, 4(2), 233–242.

Batubara, Hamdan Husein. (2020). Media Pembelajaran Efektif. Semarang: Fatawa Publishing.

Dedi, L. (2017). Manajemen Kurikulum Sebagai Pengembangan Tujuan Pendidikan. Jurnal Kependidikan Islam, 7(1), 99–112.

Doringin, F., Tarigan, N. M., & Prihanto, J. N. (2020). Eksistensi Pendidikan Di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Teknologi Industri Dan Rekayasa (JTIR), 1(1), 43–48.

Daeli, F. A., Telaumbanua, D., & Ziliwu, D. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran IPA Berbentuk Komik Pada Materi Sistem Pernapasan Manusia. Educatum: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(1), 59-68.

Dasi, N. L. K., & Putra, S. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran E-Comic Berbasis Pendekatan Kontekstual Pada Materi Perubahan Wujud Benda Muatan IPA Kelas V SD. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(3), 354-362.

Fatimah, F., & Widiyatmoko, A. (2020). Pengembangan science comic berbasis problem based learning sebagai media pembelajaran pada tema bunyi dan pendengaran untuk siswa SMP. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 3(2). 146-153.

Gulo, A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Dalam. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 334–341.

Insani, M. D. (2016). Studi Pendahuluan Identifikasi Kesulitan Dalam Pembelajaran Pada Guru IPA SMP Se-Kota Malang. Jurnal Pendidikan Biologi, 7(2), 81–93.

Ichsan, I. Z., Dewi, A. K., Hermawati, F. M., & Iriani, E. (2018). Pembelajaran IPA dan Lingkungan: Analisis Kebutuhan Media Pembelajaran pada SD, SMP, SMA di Tambun Selatan, Bekasi. JIPVA (Jurnal Pendidikan IPA Veteran), 2(2), 131.

Khadar, R. S. F., Rahmat, D., & Saepuloh, L. (2022). Pengembangan Media Komik Digital Mata Pelajaran Ipa Kelas Vii Di Smp Muhammadiyah Sukabumi. Jurnal Pembelajaran Dan Pengembangan Diri, 2(3), 410–418.

Kasih, P. P., Muhaimin, M., & Hariyadi, B. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran E-komik IPA Pada Materi Sistem Pencernaan Manusia Untuk Siswa kelas VIII SMP:(Development of Science E-comic Learning Media on Human Digestive System Material for Class VIII Junior High School Students). BIODIK, 8(1), 159-166.

Laksmi, N. L. P. A., & Suniasih, N. W. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran E-Comic Berbasis Problem Based Learning Materi Siklus Air pada Muatan IPA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(1), 56-64.

Maini, L. N., Viza, R. Y., & Ratih, A. (2021). Pengembangan Komik Pembelajaran Materi Interaksi Makhluk Hidup Dengan Lingkungan Untuk Kelas Vii Smp. BIOCOLONY: Jurnal Pendidikan Biologi Dan Biosains, 4(2), 37–46.

Nurhadi. (2020). Teori kognitivisme serta aplikasinya dalam pembelajaran. Jurnal Edukasi Dan Sains, 2(1), 77–95.

Rosa, F. O. (2015). Pengembangan Modul Pembelajaran IPA SMP Pada Materi Tekanan Berbasis Keterampilan Proses Sains. Jurnal Pendidikan Fisika, 3(1).

Rahayu, R., Iskandar, S., & Abidin, Y. (2022). Inovasi Pembelajaran Abad 21 dan Penerapannya di Indonesia. Jurnal Basicedu, 6(2), 2099–2104.

Riska, Maulia. (2022). Pengembangan Sains Komik Berbasis Problem Based Learning (PBL) Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Pencemaran Lingkungan Untuk Peserta didik SMP. Skripsi. Banda Aceh: Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh

Rivai, A. (2021). Pengaruh Pengawasan, Disiplin dan Motivasi Terhadap Kinerja Guru. Maneggio: Jurnal Ilmiah Magister Manajemen, 4(1), 11–22.

Supit, D., Melianti, M., Lasut, E. M. M., & Tumbel, N. J. (2023). Gaya Belajar Visual, Auditori, Kinestetik terhadap Hasil Belajar Siswa. Journal on Education, 5(3), 6994–7003.

Ummah, I., Saputra, E. E., & Parisu, C. Z. L. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Pada Kurikulum Merdeka Berbasis Komik Digital. Seminar Nasional Bahasa, Sastra, Seni, Dan Pendidikan Dasar 2, 2(November), 19–24.

Widayanti, L., Kala’lembang, A., Adhariyanty Rahayu, W., Yulia Riska, S., & Arya Sapoetra, Y. (2021). Edukasi Pembuatan Desain Grafis Menarik Menggunakan Aplikasi Canva. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 91–102.

Published

2024-11-11

How to Cite

Harmelani, G., Putri, A. N., Putri, R. E., Azhar, A., & Oktavia, R. (2024). NEED ANALYSIS FOR PROBLEM BASED LEARNING E-COMIC ON EARTH AND SOLAR SYSTEM TOPIC. SEMESTA: Journal of Science Education and Teaching, 7(1), 68–75. https://doi.org/10.24036/semesta/vol7-iss1/310