The Effect of Wordwall-Based Quizzes on Students’ Science Learning Outcomes at Elementary School 78 Palembang
DOI:
https://doi.org/10.24036/semesta/vol8-iss1/366Keywords:
Instructional Media, Wordwall , Learning OutcomesAbstract
This study investigated the effect of Wordwall quiz-based media on fifth-grade students’ science learning outcomes at SD Negeri 78 Palembang. This quantitative research employed a quasi-experimental design, specifically a posttest-only control group design. The population consisted of all fifth-grade students, comprising five classes with a total of 112 students. The research sample was selected using a random sampling technique, resulting in class V.D as the experimental group and class V.A as the control group. Data were collected through tests and documentation. The research was conducted on Theme 7, Events in Life, under Subtheme 1, National Events During the Colonial Period. The data were analyzed using an independent sample t-test, which yielded a tcount of 5.075 ≥ ttable value of 2.01954 and a significance value (2-tailed) of 0.000 < 0.05. Therefore, the null hypothesis (H₀) was rejected, and the alternative hypothesis (Hₐ) was accepted. These results indicate that the use of Wordwall quiz-based media significantly improves students’ science learning outcomes at SD Negeri 78 Palembang.
References
Agustira, S., & Rahmi, R. (2022). Pengunaan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Tingkat SD. Jurnal Pendidikan Ibtidaiyah, 72-80.
Akbar, F,H., Hadi, S, M. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall Terhadap Minat dan Hasil Belajar Siswa. Community Development Journa.1653-1660.
Arrosyad, I, M., Antika, D., Dzulka, E, T., & Balqis, M. (2023). Analisis Penggunaan Wordwall Sebagai Media Pembelajaran Terpadu Untuk Meningkatkan Daya Tarik Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Indonesian Journal of Multidisciplinary, 414-423.
Batubara, H. H. (2020). Media Pembelajaran Efektif. Semarang: Fatawa Publishing.
Gandasari, P., & Pramudiani, P. (2021). Pengaruh Aplikasi Wordwall terhadap Motivasi Belajar IPA Siwa di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 3690-3696.
Hasanah, M. Y., & Jabar, A. S. (2017). Evaluasi Program Wajib Belajar 12 Tahun Pemerintah Daerah Kota Yogyakarta. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 229-239.
Ihsan, A. F., Siregar, H.,Rangkuti, M. I., Fatimah, S., & Aufa, A (2022). Implementasi Metode Eksperimen dalam Pembelajaran IPA Sumber Energi Matahari Pada kelas IV SDN 105269 Sei Beras Sekata. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK) 8789-8795.
Lastrijanah., Prasetyo, T., & Mawardini, A. (2017). Pengaruh Media pembelajaran Geoboard Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 87-100.
Lestari, D. R. (2021). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran Daring Melalui Media Game Edukasi Wordwall Di Kelas IV SDN Talanbaya Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Ilmiah Profesi Guru, 112-116.
Lubis, A,P., & Nuriadin, I. (2022). Efektivitas Aplikasi Wordwall Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6884-6892.
Lusidawaty, V., Fitria, Y., Miaz, Y., & Zikri, A. (2020). Pembelajaran Ipa Dengan Strategi Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains dan Motivasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 169-174.
Nahdi, S. D., Yonanda, A. D., & Agustin, F. N.(2018).Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Melalui Penerapan Metode Demonstrasi Pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Cakrawala Pendam, 9-16.
Novita, Sukmanasa, & Pratama. (2019). Penggunaan Media Pembelajaran Vidio Terhadap Hasil Belajar Siswa SD. Indonesian Journal of Primary Education, 64-72.
Nurfadhillah, S., Barokah, F. S., & Nur'alfiah,S. (2021). Pengembangan Media Audio Visual Pada Pembelajaran Matematika Di Kelas 1 Mi Al Hikmah 1 Sepatan. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 150-164.
Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmu-ilmu Al-Qur'an, Hadist, Syari'ah dan Tarbiyah , 171-187.
Saragih, M. L., Tanjung, S. D., & Anzelina, D. (2021). Pengaruh Model pembelajaran Open Ended terhadap Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Tematik. Jurnal Basicedu, 2645-2652.
Sari, N, R., Nazmi, R., & Zulfa. (2021). Pengarh Game Wordwall Terhadap Hasil Belajar Sejarah Kelas X MIPA SMA 2 Lubuk Basung. Jurnal Pendidikan Sejarah, 76-83.
Shofiya, L., wahyu, N., & Angga, S. (2022). Pengaruh Media Game Online Wordwall Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas IV. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 216-223.
Sinaga, M. Y., & Soesanto, H. R. (2022). Upaya Membangun Kedisiplinan melalui Media Pembelajaran Wordwall dalam Pembelajaran Daring pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 1846-1857.
Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 monica arsita, Hetilaniar Hetilaniar, dina sri nindiati

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.





